Friday 1 August 2008

Quotes from The Wishdoms



" ..ternak masih melihat dunia luaran, tetapi dibeberapa daerah di Indonesia masih banjak Zubaedah-Zubaedah dan saleha-saleha jang dikurung diantara dinding-dinding jang tinggi, jang mereka melihat sehari-hari hanjalah suami dan anak, periuk nasi, dan batu pipisan sadja. Ja, sekali-kali mereka boleh keluar; sekali-kali kalau sang suami mengizinkan. Tjahaja matanya, jang dulu, waktu mereka masih kanak-kanak ketjil; adalah begitu hidup dan bersinar. Tjahaja matanya itu, kemudian, kalau mereka sudah setengah tua, mendjadilah tjahaya mata jang seperti mengandung hikayat jang tiada achirnya. Tjahaja mata, jang seperti memandang ke dalam keabadian. Perempuan Indonesia tiada achir."
- Sukarno, Sarinah (12) -

"..Dan kemanusiaan akan terus pintjang, selama, saf jang satu menindas saf jang lain. Harmoni hanjalah dapat tertjapai, kalau tidak ada saf satu diatas saf jang lain, tetapi 'saf' itu sama-deradjat-berdjadjar-jang satu aisebelah jang lain, jang satu memperkuat jang lain." Sukarno.

" Masing-masing menurut kodratnja sendiri. Sebab siapa melanggar kodrat alam ini, ia achirnja di-gilas-remuk-redam oleh alam (itu) sendiri. Alam benar adalah alam " sabar ", alam benar tampaknja diam, tetapi ia tidak dapat diperkosa, ia tidak mau diperkosa. Ia tidak mau ditundukkan. " Sukarno


" Djanganlah tergesa-gesa meniru tjara modern atau tjara eropah; djanganlah djuga terikat oleh rasa konservatif atau rasa sempit; tetapi tjotjokanlah semua dengan kodratnya.."
- Ki Hajar Dewantara -

No comments: